UNITAT 6, TIPUS DE MERCAT
-Hi ha dos tipus de mercats en relació a la competència: el mercat de competència perfecta, i el mercat de competència imperfecta, que són el monopoli, l'oligopoli i el mercat de competència monopolística.
Criteris de classificació de mercats:
- Grau de conecentració: nombre d'oferents i de demandants (Molta concentració - pocs oferents, Poca concentració - molts oferents)
- Influència sobre el preu: capacitat que té cada oferent per influir sobre e preu del mercat.
- Grau d'homogeneïtat del producte: si les característiques del producte d'un oferent són iguals a les dels altres.
- Intensitat de la competència: si els oferents apliquen estratègies empresarials agressives per competir amb la resta d'oferents.
- Grau de transparència: si els oferents i demandants coneixen la informació del mercat.
- Barreres d'entrada i sortida del mercat: si existeixen barreres per entrar o sortir a formar part del mercat.
COMPETÈNCIA PERFECTA
- Grau de concentració: el grau de concentració és poc perquè hi ha moltes empreses.
- Influència sobre el preu: no hi ha cop dipus d'influència.
- Grau d'homogeneïtat: els productes són homogenis, no hi ha diferenciació dels productes.
- Intensitat de competència: la competència entre les empreses són molt fortes.
- Grau de transparència: tant els oferents com els demandants coneixen l'informació dels productes.
- Llibertat d'entrada i sortida: no hi ha cap tipus de barrera d'entrada ni sortida. Les inversions són barates i reciclables.
MONOPOLI
- Grau de concentració: tant alt que només hi ha un únic oferent.
- Influència sobre el preu: l'empresa decideix el preu (empresa=mercat)
- Grau d'homogeneïtat: un únic producte (homogeni)
- Intensitat de competència: no n'hi ha.
- Grau de transparència: no n'hi ha.
- Llibertat d'entrada i sortida:
-Funcionament monopoli:
OLIGOPOLI
- Grau de concentració: Hi ha concentració en el mercat perquè hi ha poques empreses oferents.
- Influència sobre el preu: Tenen poder d'influir sobre el preu del mercat.
- Grau d'homogeneïtat: producte homogeni.
- Intensitat de competència: Molta.
- Grau de transparència: no n'hi ha.
- Llibertat d'entrada i sortida: Hi ha barreres d'entrada i sortida (fortes inversions en capital).
-Funcionament oligopoli:
Funcionament sense col·lusió: (competint, sense acords entre empreses), es basa en tres parts:
- ANTICIPACIÓ- sempre intentant aplicar estratègies comercials millors que la competència (avançar-se).
- GUERRA DE PREUS- tendència a disminuir el preu per millorar l'oferta de la competència (reducció dels beneficis de les empreses).
- LIDERATGE DE PREUS- les empreses imiten les estratègies de l'empresa líder (Repsol).
Funcionament amb col·lusió: Pactant acords entre empreses per aconseguir un monopoli amagat (la llei ho prohibeix CNC), aquests acords són, el preu, el repartiment del mercat (zones geogràfiques), i la quantitat de producció o oferta.
COMPETÈNCIA MONOPOLÍSTICA
(COMPETÈNCIA PERFECTA QUE INTENTA CONVERTIR-SE EN MONOPOLI)
- Grau de concentració: Hi ha moltes empreses oferents (grau de concentració), però no tantns com a la competència perfecta.
- Influència sobre el preu: Tenen una certa influència en el preu del mercat.
- Grau d'homogeneïtat: producte homogeni però intenten diferenciar-lo.
- Intensitat de competència: Aalta intensitat de competència (publicitat i altres estratègies comercials)
- Grau de transparència: no n'hi ha.
- Llibertat d'entrada i sortida: La diferenciació i fidelització del client suposa una barrera d'entrada.
-Funcionament competència monopolística:
- Mercat amb molta competència per mantenir beneficis alts (no preuacceptants).